В’ячеслав Редя: музика проявляється через нюанс | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
В’ячеслав Редя: музика проявляється через нюанс
Національний Одеський філармонійний оркестр
Редя В'ячеслав
В’ячеслав Редя: музика проявляється через нюанс
27 березня 2015, п'ятниця
Поширити у Facebook

Нещодавно у Великій залі Одеської філармонії відбулося кілька прем’єрних виконань за участі Національного одеського філармонійного оркестру: увертюри до опери «Раймонд» Шарля Тома, симфонічної картини «Гавані» та Дивертисменту для оркестру Жака Ібера. За диригентським пультом — народний артист України В’ячеслав Редя (Запоріжжя).

Ці твори збагатили репертуар оркестру і порадували слухачів красою та свіжістю виконання маловідомої музики. У другому відділенні звучала Симфонія № 5 Антоніна Дворжака — твір, який теж не часто виконується.

Хотілось би відзначити, що запропонована програма явила надзвичайно красиву і вишукану французьку музику, яка струменіла й переливалася, вибухала й тріпотіла в захоплюючих гармоніях. У ній приховане багатство звукової палітри, несподівана й складна ритміка, перемінні розміри, що, до речі, дуже ускладнює гру оркестру (концерту передувало п’ять репетицій!). Розкутість, навіть легковажність і гумористичність сповна відповідають характеру музики продовжувача імпресіоністичної традиції К. Дебюссі Ж-Ф. Ібера. З поміж іншого, запам’яталося колоритне соло гобоя у другій частині «Гавані» («Туніс»).

Таке задоволення від симфонічної музики подібного плану, можливо, востаннє, ми отримували у цій залі від творів італійського імпресіоніста Респігі.

Настрій другої частини програми визначила радісна симфонія Дворжака — відвертість слов’янської душі, романтично схвильоване самоутвердження особистості, помислами нероздільно пов’язаної зі своєю батьківщиною.

Диригент скупими, вивіреними жестами керував оркестром. Зазначимо, що В’ячеслав Васильович вперше дає спільний концерт з НОФО. Як і Ерл в Одесі, Редя зумів повернути публіку в концертні зали Запоріжжя. Напередодні виступу вдалося поспілкуватися з нашим гостем.

— Ще Шаляпін говорив, що проводити репетиції «у півголосу» — це значить набувати дурної звички. На репетиціях важливо себе максимально мобілізувати, щоб емоційність виконавців під час концерту була на порядок вищою, — зазначив В’ячеслав Редя. — Одеський оркестр високопрофесійний, з ним працюється легко. Щоправда, у цьому залі дещо незвична акустика: десь гудить, деінде звучить сухо. Незвична для мене і європейська розсадка оркестру, якої дотримується його головний диригент і художній керівник Хобарт Ерл. Але хто би де не сидів, важливо вибудувати баланс. Музика проявляється через нюанс, що, у свою чергу, означає віднайти відповідний емоційний стан. Під час виконання симфонічної музики існують прошарки, у яких темп не змінюється, і тому не обов’язково дивитися на диригента. Але є місця, у яких роль диригента зростає, — це зміна темпів, ритмів, нюансів, що відбувається постійно. Диригент не є «диспетчером аеропорту», який усе контролює. Знаючи партитуру, він, ніби комп’ютер, періодично перемикається на окремих виконавців, кожен з інструментів. Головне завдання диригента — не заважати, дати можливість музикантам виявити себе, адже в одеському оркестрі багато соло.

Зазначимо, що В’ячеслав Редя ось уже двадцять вісім років поспіль очолює Академічний симфонічний оркестр Запорізької філармонії. Це своєрідний рекорд постійності. Він також двічі обирався депутатом міськради, є почесним громадянином міста Запоріжжя. Очолюваний ним колектив побував на гастролях у багатьох країнах Європи та Азії. Редя — засновник тепер уже міжнародного музичного фестивалю дитячого та юнацького мистецтва «Акорди Хортиці». Як правило, під час кожного концертного сезону його оркестр дає прем’єри творів сучасних українських композиторів, у тому числі маловідомих широкому загалу. Наприклад, у травні в обласній філармонії Запоріжжя відбудеться концерт «Штогаренко і його учні».

В’ячеслав Редя є вихованцем Київської консерваторії ім. П.І. Чайковського, де навчався у відомого педагога і музиканта В.Б. Гнедаша. Чи збереглося в умовах глобалізації поняття «диригентська школа»? Це питання я свого часу ставив відомому київському диригенту і педагогу Аліну Власенку, а також одному з диригентів-патріархів, львів’янину Юрієві Луціву, до речі, засновникові Академічного симфонічного оркестру Запорізької обласної філармонії.

У кожному разі відповіді принципово різняться, бо диригент є, перш за все, практиком, він не теоретизує, а виходить із власного досвіду. Так, Алін Власенко взагалі ставить під сумнів наявність конкретної школи і ви-знає лише «певні загальні речі», а Юрій Луців — учень Миколи Колесси — ідентифікує себе представником австро-празької школи диригування.

— Якщо говорити про музикальну школу, наприклад, скрипкову, то скажу не без гордості, що наша пострадянська школа є нині най-кращою у світі! Адже у нас навчалися і чехи, й угорці, й поляки. І сьогодні наші найкращі педагоги перебувають за кордоном і вже навчають як іноземців, так і наших, що їдуть у закордоння. Щодо диригентської школи, то далеко не всі можуть навчатися, скажімо, у Віденській консерваторії. Найчас-тіше обмежуються майстер-класами. Але чого ти можеш навчитися протягом тижня? Наша диригентська школа — це достатньо елітний оперно-симфонічний факультет, на курсі якого навчалося лише дві особи. Набуття фаху диригента передбачає опанування нової спе-ціальності. Багато важило, що ми, студенти консерваторії, впродовж кількох років мали можливість безкоштовно відвідувати концерти в оперному театрі, філармонії. На цей факультет брали переважно молодих людей з вищою освітою, які повинні були відвідувати обов’язкові предмети, зокрема фортепіано, читання партитур, оркестровку… Львів’яни ж більше інтегровані в західну культуру.

На запитання, як живеться нині музикантам Запоріжжя, гість-диригент зазначив: «З кожним днем стає дедалі складніше, хоча завдяки спонсорській допомозі минулоріч придбали орган за 30 тисяч доларів. Державна адміністрація також підтримує: виділила нам півтора мільйона гривень (ще до стрімкої інфляції. — В.К.), і ми придбали повний комплект «Ямахи», духовий і струнний. Проводимо благодійні концерти для дітей-інвалідів. Дитячій аудиторії ми взагалі приділяємо багато уваги, адже це наша публіка. Як відомо, в Запоріжжі нема консерваторії, що, до речі, породжує певні кадрові проблеми.


Автор: Володимир КУДЛАЧ
Колективи: Національний Одеський філармонійний оркестр
Диригенти: В'ячеслав Редя
Концертна організація: Одеська обласна філармонія
Джерело: chornomorka.com



Інші:

Зіркова «Тоска»
Драконячі пісні» — балет-притча
Музика при свічках
Осінній вечір в Одеській філармонії
Завершальні акорди XVII фестивалю класичної музики «Буковинський листопад» - прозвучали 8-го листопада!
Браво, «Kyiv Piano Duo» !
Оперні контрасти Пуччіні
Три хорові концерти Народної академічної хорової капели імені Павла Чубинського, об’єднані назвою «Діалог культур: Україна — Балтія — Скандинавія — Велика Британія»
Концерт «Найкращі мюзикли»
Героїня проєкту «Спроможні» Богдана Півненко виступила у Раді Європи на відкритті Світового форуму демократії
У Львівському органному залі відбувся особливий концерт
Національний академічний духовий оркестр України презентував світову прем’єру твору SOUNDS, VOICES, AND DREAMS FROM UKRAINE у Національній філармонії України
«МИ Є, ДОПОКИ СВІТОМ ПРАВИТЬ МУЗИКА!»
Захоплива класика – «Весілля Фігаро»
Прибуток з перших днів прокату фільму «Океан Ельзи: Спостереження Шторму» передадуть на реабілітацію пацієнтів центру UNBROKEN
Музично-феєричний коктейль
Українська версія «Шлюбного векселя» у «Схід Опері»
Музика сучасності. Крок назустріч
МУЗИКА РАДОСТІ Й СОНЯЧНОГО СВІТЛА
Знакові події
У Києві презентували проєкт із цифровізації та популяризації творчості композитора Віталія Кирейка
Національна музична академія України імені П. І. Чайковського відзначила 162-гу річницю від дня заснування
Містична історія
«Дюймованька» - віра у диво
Мрії про кохання й пошуки ідеалу
Концерт з французьким шармом
Херсонські діти зіграли у прем’єрі театру
«Вечір аргентинського танго»
Оперна усмішка
У Харкові, вперше від початку повномасштабної війни, публіка побачила балет «Собор Паризької Богоматері»
П'єр Оффре в Одесі
Віват, «Схід Опера»!
В Національній опереті України презентували нойз-драму «П’єса 22, або шлях Героя»
"Симфонія тривалістю в життя" триває
«Травіата»: дивує та зачаровує…
На концерті класичної музики у Калуші музиканти зібрали для ЗСУ понад 25 тисяч гривень
125 років натхнення, витонченості та мистецтва!
VIVERE MEMENTO!
"Оранта" виконала твори Дмитра Бортнянського з нагоди 200-ліття його упокоєння
Київські солісти з юнацьким завзяттям
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110623_065.jpg