Прем'єра "Українського реквієму" в Чикаго | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Прем'єра
Матвієнко Ніна Митрофанівна
Станкович Євген Федорович
Прем'єра "Українського реквієму" в Чикаго
26 травня 2018, субота
Поширити у Facebook

19 травня 2018 року Фундація Українського Голодомору-Геноциду США (Ukrainian Genocide Famine Foundation - USA) та Генеральне консульство України в Чикаго організували урочистий захід для вшанування 85-х роковин тих трагічних подій.



Відомі українські (Ніна Матвієнко) та американські співаки, зокрема, Стефан Шкафаровський, Юрій Вигінний, жіночий ансамбль бандуристок Північної Америки, а також філармонічний оркестр Каламазу (Kalamazoo Philharmonia) та Бахівський фестивальний хор (Bach Festival Chorus, дир. Ендрю Колер) спільно виконали панахиду за померлими з голоду - ораторію Євгена Станковича на слова Дмитра Павличка, низку пісень та виставу «Похована правда».


Голодомор 1921-1923, 1932-1933, 1946-1947 років - масове навмисно організоване радянською владою знищення українського населення, що призвело до багатомільйонних смертей у сільській місцевості на території Української РСР та Кубані, переважну більшість населення якої становили українці. Голод був результатом свідомих і цілеспрямованих заходів вищого керівництва Української РСР та Радянського Союзу на чолі зі Сталіним, розрахованих на придушення українського національно-визвольного руху і фізичного знищення частини українських селян.


Для слухача панахида - це, передусім, вшанування пам'яті жертв Голодомору, зворушливе свідчення про трагічну долю народу. Однак композиція Є. Станковича гідно витримує конфронтацію з найвидатнішими творами ораторійної музики останніх років. Добре, що вибрано такий високохудожній твір - для того, щоб нагадати світові про трагедію, яка сталася 85 років тому. Ізраїльські рецензенти після виконання твору в їхній країні порівняли його з реквіємами Моцарта і Верді: «Панахида за померлими з голоду» зарахована до найістотніших у світовому масштабі композицій ХХ сторіччя.

Український реквієм створено для повного складу симфонічного оркестру, двох мішаних хорів, баса, народного голосу та читця. Твір написаний 1992 року на вірші Дмитра Павличка, а вперше виконаний у Києві 1993 року, з нагоди 60-х роковин Голодомору. Панахида, що триває майже годину, задумана як музична розповідь про трагедію народу, пов'язана з церковними співами. Реквієм виконувався в багатьох країнах світу.

Чим насамперед, відрізняється панахида від інших творів епітафійно-траурного характеру - це надзвичайна дисципліна композитора у дозуванні експресії. Фрагментів, витриманих у голосній динаміці, тут небагато і, в кожному разі, вони не є кульмінаційними пунктами твору - натомість це сповнена смутку і покори арія, виконана напівголосом, при делікатному акомпанементі оркестру. Драматичне значення цієї арії збільшує те, що виконується вона т. зв. «народним голосом» (чудова і надзвичайно прониклива інтерпретація Ніни Матвієнко). На увагу заслуговує і відмінне оркестрування, в якому широко використані ударні інструменти, насамперед, дзвони, чим підкреслюється траурний настрій твору. Однак Станкович рідко використовує ілюстративні ефекти безпосередньо, дослівно, радше обмежується тим, що передає за допомогою музики загальний характер тексту. Цьому служить і розбудована партія хору, який допомагає передати барву.

Вісім частин композиції, які не мають назв і виконуються без перерв, тісно пов'язані з поетичними образами, які представляє декламатор, що дозволяє слухачеві сприймати текст безпосередньо.


Фото: Олександр Янковой
Виконавці: Ніна Матвієнко
Композитори:Євген Станкович
Джерело: Час і події





Інші:

Зіркова «Тоска»
Драконячі пісні» — балет-притча
Музика при свічках
Осінній вечір в Одеській філармонії
Завершальні акорди XVII фестивалю класичної музики «Буковинський листопад» - прозвучали 8-го листопада!
Браво, «Kyiv Piano Duo» !
Оперні контрасти Пуччіні
Три хорові концерти Народної академічної хорової капели імені Павла Чубинського, об’єднані назвою «Діалог культур: Україна — Балтія — Скандинавія — Велика Британія»
Концерт «Найкращі мюзикли»
Героїня проєкту «Спроможні» Богдана Півненко виступила у Раді Європи на відкритті Світового форуму демократії
У Львівському органному залі відбувся особливий концерт
Національний академічний духовий оркестр України презентував світову прем’єру твору SOUNDS, VOICES, AND DREAMS FROM UKRAINE у Національній філармонії України
«МИ Є, ДОПОКИ СВІТОМ ПРАВИТЬ МУЗИКА!»
Захоплива класика – «Весілля Фігаро»
Прибуток з перших днів прокату фільму «Океан Ельзи: Спостереження Шторму» передадуть на реабілітацію пацієнтів центру UNBROKEN
Музично-феєричний коктейль
Українська версія «Шлюбного векселя» у «Схід Опері»
Музика сучасності. Крок назустріч
МУЗИКА РАДОСТІ Й СОНЯЧНОГО СВІТЛА
Знакові події
У Києві презентували проєкт із цифровізації та популяризації творчості композитора Віталія Кирейка
Національна музична академія України імені П. І. Чайковського відзначила 162-гу річницю від дня заснування
Містична історія
«Дюймованька» - віра у диво
Мрії про кохання й пошуки ідеалу
Концерт з французьким шармом
Херсонські діти зіграли у прем’єрі театру
«Вечір аргентинського танго»
Оперна усмішка
У Харкові, вперше від початку повномасштабної війни, публіка побачила балет «Собор Паризької Богоматері»
П'єр Оффре в Одесі
Віват, «Схід Опера»!
В Національній опереті України презентували нойз-драму «П’єса 22, або шлях Героя»
"Симфонія тривалістю в життя" триває
«Травіата»: дивує та зачаровує…
На концерті класичної музики у Калуші музиканти зібрали для ЗСУ понад 25 тисяч гривень
125 років натхнення, витонченості та мистецтва!
VIVERE MEMENTO!
"Оранта" виконала твори Дмитра Бортнянського з нагоди 200-ліття його упокоєння
Київські солісти з юнацьким завзяттям
      © 2008-2025 Music-review Ukraine