Медитація над смертю: що варто знати про фільм "Сират" і музику до нього — відповідають режисер і композитор | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Медитація над смертю: що варто знати про фільм
Медитація над смертю: що варто знати про фільм "Сират" і музику до нього — відповідають режисер і композитор
Сьогодні
Поширити у Facebook
Джерело: suspilne.media

"Сират" — іспансько-французький фільм режисера Олівера Лаше. Світова прем’єра відбулася на Каннському кінофестивалі 2025 року, де стрічку відзначили Призом журі.

Фільм висунули на "Оскар 2026" від Іспанії у категорії "Найкращий міжнародний повнометражний фільм". Чи потрапить "Сират" до списку номінантів, стане відомо у січні 2026 року.

У центрі сюжету — Луїс, його син та пес, які мандрують марокканською пустелею в пошуках зниклої доньки героя. Приєднавшись до групи рейверів, що прямують на чергову вечірку в серці Сахари, вони поринають у подорож крізь нескінченні піски. Пустеля змушує їх переосмислити власне життя.
Володимир Чернишев для Суспільне Культура поспілкувався з режисером фільму Олівером Лаше та композитором стрічки Девідом Летельє (Канґдінґом Реєм — Kangding Ray). Як режисер працював із непрофесійними акторами, до яких емоцій звертався композитор та що надихало Лаше під час створення фільму — читайте у матеріалі.

В інтерв'ю для Film Comment ви згадували цитати Ніцше "Я повірив би тільки в такого бога, який вміє танцювати" та Румі "Танцюй, ніби ніхто тебе не бачить". У фільмі можна побачити певні сліди зороастризму та суфізму. Чи можете розповісти, що ще надихнуло вас на цей фільм?
Я хотів навчитися вмирати. Вмирати з гідністю. Це те, що я відчув, коли подорожував країнами із сильними традиціями, сильною духовністю та релігійністю.
Я відчував себе як дитина, як хтось, хто скаржиться на реальність. Тож зрозумів, що мушу практикувати прийняття смерті або прийняття того, що смерть є справедливою. Я знав, що смерть мала сильні наслідки для моєї психології. Тож мета цього фільму — медитувати над смертю та експериментувати зі смертю. Це дуже корисна річ. Це те, що ми робили тисячі й тисячі років. Тож цей фільм про те, що глядач помирає перед смертю. І це відбувається з глядачами. Глядачі помирають, коли дивляться "Сират". Це шокова терапія.

У якій сцені ти помираєш?

Ти помираєш в середині фільму. Фільм ніби змушує зазирнути всередину себе і роздивитися, що там. Ти бачиш, що ти ніщо, що ти нуль, ти маленький.

Більшість акторів, наскільки я знаю, не є професіоналами. У певному сенсі вони грають самих себе, бо їхні імена у фільмі такі ж, як і в реальності. Але водночас вони опинилися в екстремальних умовах — вони вмирають у цьому фільмі. Як ви знайшли таких яскравих акторів? Як ви працювали з ними, щоб досягти такої психоемоційної гри? На які труднощі у роботі натрапили?

Працювати з непрофесійними акторами завжди складно, але я повільний режисер, тому в мене є час, який я їм присвячую. Вони приїжджали до мене додому в Галісію. Ми жили разом. Багато репетирували, разом дивилися фільми. Тож у певному сенсі, навіть якщо вони не впевнені в собі, вони впевнені в мені.

Мені подобається, коли ти ставиш перед ними камеру, енергія стає справді чистою. Ми відчуваємо крихкість і вразливість. Їм не потрібно відчувати себе комфортно, щоби бути впевненими. Мені це подобається. Бо як глядачі ми теж крихкі, тому нам подобається крихкість.

Канґдінґ Рей (Kangding Ray), композитор фільму "Сират"

Безсумнівно, ключовим елементом фільму є ваша музика. І, як уже казали, це медитативний, але водночас надзвичайно емоційний аспект, як і вся оповідь.

Тож чи можете ви розповісти, що було у вас на думці, коли створювали таку ритмічну і цілісну [музичну] структуру для фільму?

У моїй музиці завжди є два аспекти: я люблю звертатися до тіла, але також і до емоцій, до емоційної реакції. Я хочу звертатися і до душі, але не так сильно через мозок, як через різні способи реагувати на вібрації.

Я цікавлюся електронною музикою тому, що тоді працюю безпосередньо над звуком та емоційною реакцією на нього. Мені не потрібно працювати з традиційною західною структурою, обмеженою нотами, або тим, що вважається правильним, гармонійним чи дисгармонійним. Я маю у своєму розпорядженні весь спектр звуків з моєю машинерією.

Це майже дослідження, пробування різних речей. Якщо вони мене зворушують: чи то емоційно, чи то змушують танцювати — це різні емоції, але для мене вони пов’язані між собою. Я хочу танцювати, або я відчуваю біль, або відчуваю горе, або відчуваю психоделію абощо — це все емоції, які можуть перетікати одна в одну.

Ви вже згадали, що ваша музика досить відмінна від західної музики. У цьому сезоні ви поряд із такими фаворитами, як Джонні Ґрінвуд, Людвіг Йоранссон та Гільдур Ґуднадоттір. Їхню музику я назвав би схожою на західний формат. Я ніколи раніше, ніж у цьому сезоні, не бачив таких артистів, як ви, які створюють чудову електронну музику, надзвичайно емоційну та ритмічну. Як ви думаєте, чи це означає, що західна музична культура зараз переживає певну трансформацію, чи це просто ваш унікальний випадок цього року?

Подивимося, але я сподіваюся, що трансформація буде. Якщо можу докласти свою маленьку цеглинку в трансформацію, то я це з радістю зроблю. Але я можу це робити, лише якщо це приймуть у певний момент. Я просто працюю і сподіваюся, що це станеться.

Думаю, що нам потрібно трансформувати та дослідити багато наших упереджень про те, якою може бути музика. Це не означає, що нам слід забути все про гармонію та традиції. Але нам потрібно дивитися далі за це, бути скромнішими, коли йдеться про західну музичну традицію. Тому що є інші давні традиції, які набагато складніші, які настільки випереджають час, що здаються футуристичними.

Знаю, що нещодавно ви були у Києві й виступали там як диджей, а також уже відбулася прем’єра фільму "Сират" в Україні. Яке враження на вас справило місто і місцева рейв-культура? І як думаєте, чому місцевим буде цікаво подивитися ваш фільм?

Київ завжди був для мене одним із найкращих міст, особливо завдяки людям та атмосфері тут.

Останній раз я грав у K-41, і це досі свіжий спогад у моїй пам’яті — як один із найкращих концертів через інтенсивність емоцій та чисту пристрасть до цього виду музики. Вважаю, що дуже важко знайти таке деінде. Це все дуже особливе, попри всі проблеми та очевидні труднощі.

Мені здається, що коли вони подивляться фільм, то можуть впізнати деякі радикальні життєві вибори. Тому що люди на маргінесі роблять не лише вибір того, як хочуть жити, вони змушені робити вибори через обставини. Іноді через сімейні обставини, але іноді це також через війну, кризу. Сподіваюся, що це знайде відгук.

Я не знаю, як це резонуватиме, бо не можу говорити за всіх людей, але просто сподіваюся, що фільм трохи проллє світла. Це не тільки драматична історія, фільм також показує, що є вихід, навіть коли втрачаєш все.





Фото: Natacha Pisarenko
Джерело: suspilne.media



Інші:

Медитація над смертю: що варто знати про фільм "Сират" і музику до нього — відповідають режисер і композитор
Український ансамбль Partes виступив у Нідерландах і Німеччині
Музична подорож до сонячного Середземномор’я
«Наталка Полтавка» - оперна перлина
«Штраус в опереті»
Музика Баха при свічках»
«Відлуння колядки від кордонів до кордонів»
Оперні усмішки
Коли музика говорить мовою кохання
«Летюча миша»
Враження про виступ відомого маестро Юрія Янка у Хмельницькому
«Вам даруємо ми серенаду»
У вестибюлі станції харківського метрополітену "Ярослава Мудрого" 12 грудня у межах проєкту "Voice of Life" зазвучало піаніно «Україна», врятоване з Бахмута
«Шопеніана»
Музика, що дарує радість, тепло й світло
Чарівні мелодії мюзиклів
Симфонія української душі: світла музика Наталії Боєвої
«Штраус Ґала»
Враження про «Концерт при свічках»
МУЗИКА ЯК ШЛЯХ ДОДОМУ (майже музичний есей)
«Чарівний світ Андерсена»
Чарівно та яскраво
Легендарна «Травіата»
«Собор Паризької Богоматері» - балет
Найпопулярніші зимові хіти та різдвяні гімни
Код всеосяжної любові
Вічна балетна класика: на сцену Київської опери на Подолі повернулася «Жізель»
Європейська класика
Опера-казка «Три мішки хитрощів»
Шлюбний вексель» - нове звучання
Закарпатська обласна філармонія - ювіляри!
Перший музичний фестиваль пам'яті Олександра Володимировича Козаренка відбувся!
Оперна посмішка
Цьогоріч музика Лятошинського звучала на головних сценах Європи, США і Латинської Америки
Фантасмагорично-символічна «Мавка»
Балетні мандри до світу мрій
“Іду берегом моря, летять шахеди, працює ППО, а на зустріч – мій студент”
Концерт світла, сили та натхнення
Зворушлива подія
Музична розрада
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
45.jpg